凪瀬 Blog
Programming SHOT BAR

目次

Blog 利用状況
  • 投稿数 - 260
  • 記事 - 0
  • コメント - 46956
  • トラックバック - 192
ニュース
広告
  • Java開発者募集中
  • 経歴不問
  • 腕に自信のある方
  • 富山市内
  • (株)凪瀬アーキテクツ
アクセサリ
  • あわせて読みたい
凪瀬悠輝(なぎせ ゆうき)
  • Java技術者
  • お茶好き。カクテル好き。
  • 所属は(株)凪瀬アーキテクツ
  • Twitter:@nagise

書庫

日記カテゴリ

 

わんくま勉強会オブジェクト指向分科会に参加された方、お疲れ様でした。

パネルディスカッションで私が 「オブジェクト指向では木構造のデータを前提としているから、 O/Rマッピングでインピーダンスミスマッチが発生する。この点が弱点なのではないか」 という発言をしたのですが、帰りの電車でいろいろ考えたのでまとめておきます。

オブジェクト指向自体はデータ構造に縛られない

確かに、現在のオブジェクト指向言語はクラスのインスタンスがメンバとしてデータを持つような構造ですから、 参照による木構造をなす作りになっています。

しかし、木構造のデータ構造というのはオブジェクト指向の要件ではない
冒頭の発言は誤っているわけです。強いて言えば、 「現在使われているオブジェクト指向言語は木構造データを前提としている」 といったところでしょうか。

つまり、たとえばRDBMSのようなデータ構造をもつオブジェクト指向言語を設計することも可能だということです。

リレーションデータ系オブジェクト指向言語の提唱

既存のオブジェクト指向言語は木構造データ系オブジェクト指向言語だったわけです。
ここでRDBMSにならったデータ構造をしたオブジェクト指向言語を提唱したい。 これはリレーションデータ系オブジェクト指向言語となるわけです。

用は1レコードをひとつのオブジェクトとして、オブジェクト間でメソッド呼び出しによる メッセージのやり取りを行うという形。
メッセージを受け取れるものがオブジェクトという定義に則るならこれで問題ないわけです。

言語の詳しい構想については次回に持ち越すことにしましょう。

投稿日時 : 2007年11月18日 23:22
コメント
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    れい
    Posted @ 2007/11/19 3:58
    >オブジェクト指向では木構造のデータを前提としているから、 O/Rマッピングでインピーダンスミスマッチが発生する。この点が弱点なのではないか

    イニシエの時代にはプログラミングとはアルゴリズムとデータ構造の工夫のことでした。
    「(有向)グラフ」「トライ」「スタック」…
    RDBMSはこれらの研究の一つの集大成で、「関係」を用いて人間に判りやすく且つコンピューターに処理しやすくを狙ったものです。

    オブジェクト指向もアルゴリズムとデータ構造の研究から生まれ、ポリモーフィズムの無い時代から「データ構造」との相関は議論されてきました。

    アルゴリズムとデータ構造の話はグラフ理論から始まり、RDBMSや言語・文章解析、オブジェクト指向へと繋がっていますので、勉強するのをお勧めします。

    凪瀬さんなりの「再発見」も読んでいる私は楽しいですが、より多くの知見を得られることと思います。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    シャノン
    Posted @ 2007/11/19 10:12
    木形式オブジェクト指向だって単一のクラスだけに注目すれば表形式でしょうし、表形式にリレーションを持ち込めば木形式になるのでは?
    というか、DB用語で言えば、どちらもネットワーク形式になると言うか、なり得ると言うか。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    凪瀬
    Posted @ 2007/11/19 11:06
    自分が考えるようなことは既に誰かが考えていてもなんらの不思議もないので構わないのですが、
    既存であるならそのブツを探すキーワードを教えていただけると助かります。

    OOP言語でリレーション形式のデータ構造をとるものを私は寡聞にして知らない。
    「再発見」であるなら既に存在しているだろうリレーションデータ型のOOP言語が何であるかを知りたい。
    個人的には関数型言語との類似性も感じているところですが、やはり本質的な方法論が違いますし。

    リレーション方式のデータが現在のOOP言語でうまく扱う術があるなら、そもそもインピーダンスミスマッチなんて言葉は死語になっているはずですよね。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    れい
    Posted @ 2007/11/19 11:41
    「木」も「表」も「関係」も、グラフ理論の一部からできたものですから、それを包含する形で作られたオブジェクト指向の上に載るのは当然だといってるだけです。

    > 自分が考えるようなことは(略

    個々の考えは全く同じではなく、そうでなくては個の意味がありません。
    他人の考えを知るのはそこが楽しい所です。
    少なくとも私には「リレーションデータ型のOOP言語」というのの意味・価値が全く理解不可能です。
    ですから「再発見」といったのも、既にものがあるという意味ではありません。
    「人類は昔から物を抽象してきたのだからオブジェクト指向すら再発見に過ぎない」という意味と受け取ってください。

    > 現在のOOP言語でうまく(略
    手法はいっぱいあると思いますよ。
    「うまく」がどの程度かという問題がありますが。

    >そもそもインピーダンスミスマッチ(略
    どこの電気屋が言い始めたのか知りませんが、言い得て妙ですよね。
    でもこれ別にRDBMSとオブジェクト指向の間だけの問題じゃ無いと思いませんか?
    構造の違うデータを写すなら、オブジェクト指向間でも同じ問題が生じませんか?

    これ、つづくんですよね?
    次回を待ってます。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    れい
    Posted @ 2007/11/19 12:35
    ところでそのやたら高いシャルトリューズはビンテージ物なんでしょうか?
    よだれが。:D~~~
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    凪瀬
    Posted @ 2007/11/19 13:09
    グラフ理論については知らなかったので簡単に調べて見ました。
    なるほど、この数学的土台に乗っているといわれると納得できるものがあります。

    しかし、現行のオブジェクト指向言語で関係ってサポートされていないような…?
    この一点が自分の主張のポイントなのですが。

    > 意味・価値が全く理解不可能です

    だと思います。
    それをいかに上手くプレゼンして自分がそこに見出した価値を
    伝え納得させるかが重要なのでしょうね。
    概要をさらっと書いただけで伝えられるとも思っていませんので
    しばらくはこのネタが続きます。乞うご期待。

    > シャルトリューズ
    マニアックな突っ込みをしますねw
    http://www.rakuten.co.jp/shinanoya/567499/471312/582044/
    ここの限定品からデータをとりました。
    私も持っているわけではありません。ボトルで買っても飲みきらないしな…。どうしたものか。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    シャノン
    Posted @ 2007/11/19 13:20
    まーたグラフ理論とか興味をそそるキーワードが出てくるしー。困るなー。
    大学行って数学勉強しないとかなー。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    凪瀬
    Posted @ 2007/11/19 14:29
    大学だと余計な教科ももれなく付いてくるので…。
    ピンポイントに知りたいことを教えてくる大学ってなくて、
    総合的に教えて学生を社会に供給するというのがメイン。

    ピンポイントで教科を学習したい場合は独学で学んだ上で研究室のドアを叩くとかの方がいいのかも。
    シラバスを検索するとわかると思うけど、「グラフ理論」という講義は確かに存在するみたい。
    だけど、知りたい講義だけ聴いていたら卒業できないし、そもそも進級しないと講義を取ることができなかったりもする。
    知りたいこと以外の雑多なものもひっくるめて大学なんで、
    受けたい講義だけのためにそのコストを受け入れられるかどうか…。

    ちなみに自分は雑多なことにかかる労力的コストがやってらんねぇ!と思って大学を辞めたくちです。
    社会人になってからもう一度大学いきたくなることは多いけど、
    雑多な部分はやっぱり面倒だから入学できても卒業できなさそうだなw

    許可貰って特定の講座だけ受けるとかできたらいいんだけど。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    凪瀬
    Posted @ 2007/11/19 14:34
    そうか、公開講座に目を光らせておいて、ピンポイントに講座を受ける手があるか。
    自分は田舎に隠居しちゃったからあちこちの大学に顔出すのは難しいけど、
    関東や関西とか大学が多い地域なら公開講座をはしごするのが面白いかもしれない。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    れい
    Posted @ 2007/11/19 14:42
    > 現行のオブジェクト指向言語で関係ってサポートされていないような…?

    オブジェクト指向言語でサポートされているか否かと、
    オブジェクト指向と相容れる概念であるか否かは一致しませんよね。

    > この一点が自分の主張のポイントなのですが。

    私が楽しみなのもそこです。

    シャノンさん。
    > 大学行って数学勉強しないとかなー。

    学部レベルでは教授に教えを乞うレベルに達しません。
    講義なんて研究の片手間です。
    つまり、勉強は自分一人で本に向かってするわけです。
    肩書きが欲しいのでなければ、
    行っても行かなくても一緒だと思いますよ。

    あ、でもグラフ理論は入門程度で十分だと思います。情報屋には。深入りは危険です。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    れい
    Posted @ 2007/11/19 14:46
    > 許可貰って特定の講座だけ受けるとかできたらいいんだけど。
    許可なんて無くたって(略
    単科で受ける手もあります。

    というかですね。
    講義なんて役に立ちません。
    いつの時代もどんな人も、
    勉強は自分で一人するものです。
  • # re: データ構造とオブジェクト指向
    シャノン
    Posted @ 2007/11/19 17:54
    公開講座は参考にしてみます。
    でも、探してみましたけど、カルチャースクールみたいなのばっかりで、数学の公開講座って少ないですね…。

    確かに、自分の知りたいことだけピンポイントではやってくれないでしょうけど、質問できる環境ってのは本より断然いいと思いますけどね。
  • # リレーション型オブジェクト指向の試案
    凪瀬 Blog
    Posted @ 2007/11/20 0:49
    リレーション型オブジェクト指向の試案
  • # 11月のアクセス
    凪瀬 Blog
    Posted @ 2007/12/01 13:20
    11月のアクセス
  • # radio znline
    bogemi
    Posted @ 2011/09/20 7:06

    http://www.buysale.ro/anunturi/bihor.html?localitate=gurani - bihor
  • # <url>http://www.freeinsurquotes.com/|auto insurance quotes</url> =] <url>http://www.cheapquotes4you.com/|new jersey car insurance</url> ajvk
    Johnette
    Posted @ 2012/08/26 15:50
    <url>http://www.freeinsurquotes.com/|auto insurance quotes</url> =] <url>http://www.cheapquotes4you.com/|new jersey car insurance</url> ajvk
  • # <url>http://www.getinfectiontreatment.com/|doxycycline</url> rbhlxf <url>http://www.cheapairflights4you.com/|flight cheap</url> =OOO <url>http://www.instantinsurquotes.com/|car insurance quotes</url> >:-[
    Lolly
    Posted @ 2012/09/25 16:56
    <url>http://www.getinfectiontreatment.com/|doxycycline</url> rbhlxf <url>http://www.cheapairflights4you.com/|flight cheap</url> =OOO <url>http://www.instantinsurquotes.com/|car insurance quotes</url> >:-[
  • # gw2 gold
    http://www.guildwars2star.com
    Posted @ 2012/10/12 17:33
    I am continuously browsing online for tips that can assist me. Thanks!
  • # http://www.bankofd3.com
    diablo 3 gold
    Posted @ 2012/10/14 18:40
    I happen to be commenting to let you know of the magnificent discovery my wife's child had checking your webblog. She discovered some issues, which included what it's like to possess a wonderful teaching mindset to make most people without problems know selected very confusing subject areas. You undoubtedly exceeded her expectations. I appreciate you for presenting such practical, dependable, informative and also fun guidance on your topic to Gloria.
  • # http://www.crazyraid.com
    cheap wow gold
    Posted @ 2012/10/15 8:24
    My wife and i got joyful Jordan could finish off his homework using the ideas he obtained from your very own web site. It's not at all simplistic to simply choose to be offering instructions which usually other people might have been selling. And now we grasp we've got the writer to appreciate for that. All the explanations you made, the easy website menu, the relationships you can make it easier to engender - it is many unbelievable, and it's really making our son in addition to our family know that that situation is awesome, which is extraordinarily pressing. Many thanks for the whole lot!
  • # <url>http://www.car-insur-online.com/|car insurance</url> 8DDD <url>http://www.autosinsurance4u.com/|auto insurance</url> 53527 <url>http://www.getacheapcoverage.com/|car insurance quotes</url> 735374 <url>http://
    Zariel
    Posted @ 2012/10/27 3:04
    <url>http://www.car-insur-online.com/|car insurance</url> 8DDD <url>http://www.autosinsurance4u.com/|auto insurance</url> 53527 <url>http://www.getacheapcoverage.com/|car insurance quotes</url> 735374 <url>http://codewanker.com/|american life insurance company</url> 6851
  • # <url>http://www.herpesmeds.net/|can you buy valtrex</url> 680838 <url>http://www.acnegoodbye.net/|buy accutane online</url> unbida <url>http://www.onlinecheapautoinsur.com/|auto insurance online</url> 8-PP <url>ht
    Lorraine
    Posted @ 2013/02/02 4:42
    <url>http://www.herpesmeds.net/|can you buy valtrex</url> 680838 <url>http://www.acnegoodbye.net/|buy accutane online</url> unbida <url>http://www.onlinecheapautoinsur.com/|auto insurance online</url> 8-PP <url>http://www.getcarinsurquote.com/|free car insurance quotes</url> >:-)
  • # EHZaeNjjKtXOE
    matt
    Posted @ 2014/10/02 7:30
    EErj3M http://www.QS3PE5ZGdxC9IoVKTAPT2DBYpPkMKqfz.com
  • # aiYtqsdTbelTBoTh
    Emily
    Posted @ 2014/10/22 9:55
    Yes, I play the guitar http://5passion.com/contact.htm diflucan otc "This particular attack was not performed remotely over theair, but as a highly aggressive direct physical manipulation ofone vehicle over an elongated period of time, which would not bea risk to customers and any mass level," Daitch said.
  • # MRHitZkChTHTqdE
    Alberto
    Posted @ 2014/11/07 8:54
    Hello good day http://skin-solutions.co.nz/what-is-ipl/ paul joe where can i buy bimatoprost over the counter compress bone Based on a single video the surgeons submitted, they were rated anonymously on a scale of one to five, with one representing the skill expected of a general surgery chief resident and five representing the skill of a master surgeon.
  • # UNkLIXsNKVZEex
    Jeffery
    Posted @ 2014/11/07 8:54
    Thanks for calling http://skin-solutions.co.nz/what-is-ipl/ religion buy bimatoprost 3 mg half life furrow The privatisation of the near 500-year-old company could beone of Britain's most significant since John Major'sConservative government sold the railways in the 1990s. It wouldgive Royal Mail access to the private capital it says it needsto modernise and to compete in a thriving parcels market.
  • # qrmuFotmQURrmxA
    Abram
    Posted @ 2014/11/19 8:20
    Enter your PIN http://iopb.eu/humanbrand/ order domperidone online ECB policymakers Benoit Coeure and Jens Weidmann are both speaking and their words will be parsed for any more clarity on what keeping interest rates at record lows for an �extended period� actually means. Executive Board member Joerg Asmussen told Reuters on Tuesday that the pledge was good for &#8220;beyond&#8221; 12 months but the ECB then rushed out a statement insisting he had had not intended to give any guidance on exact time frames.
  • # lovmnQOasITNMPym
    Sidney
    Posted @ 2014/11/19 19:26
    Who's calling? http://www.plasconspaces.co.za/inspire/ cheapest xenical australia The company had earlier said it would extend the biddingperiod for the contract by five days. The Amatitlan block, thesecond-biggest up for grabs, contains 993 million barrels of oilequivalent (mmboe) in proven, probable and possible (3P)reserves spread across 89 square miles (230 sq km).
  • # urqtXLQLGBtFMMX
    Lance
    Posted @ 2014/11/19 19:26
    Do you know the address? http://www.plasconspaces.co.za/inspire/ xenical 120mg caps The attacks, in which hijacked airliners were flown into New York's World Trade Center and the Pentagon in Washington, triggered a global fight against al Qaeda extremists and their affiliates that continues to this day.
  • # JaWsXGEmppiLhnw
    Conrad
    Posted @ 2014/11/19 19:26
    I'm from England http://www.plasconspaces.co.za/inspire/ buy xenical online compare price The bakers at Empire Cake in Chelsea put a gourmet spin on the Twinkie. Their most popular versions are the Brooklyn Blackout, chocolate cake infused with chocolate pudding, hand-dipped in Callebaut bittersweet chocolate, and the Passion Fruit Snack Cake, featuring vanilla cake with passion fruit curd filling, dipped in Callebaut white chocolate. Both are available for $3.
  • # eyJoakfqPelAUw
    Carlo
    Posted @ 2014/11/21 16:21
    Could you please repeat that? http://colorjar.com/terms-and-conditions/ can i buy ventolin over the counter If voters want to shift the tide in their favor, they must urge more reasonable moderate-politicians to run for Congress, and also get out and vote in next year's primaries. Otherwise the 114th Congress will be no better than the 113th.
  • # FwUtPpxABLM
    Bruce
    Posted @ 2014/11/22 3:08
    I live in London http://greenwoodsstatebank.com/personal-loans/ loans apr After Apple was dumped left and right months ago, notedstock picker Leon Cooperman of Omega Advisors re-entered Appleshares in the second quarter, while Philippe Laffont of CoatueManagement added to his firm's stake, according to quarterregulatory filings on Wednesday.
  • # bSNZMIwkAlvXBe
    Harley
    Posted @ 2014/11/22 3:08
    I work for a publishers http://greenwoodsstatebank.com/personal-loans/ direct loans lender Companies including Google Inc, Microsoft Corp and Yahoo Inc have been pushing for authority to disclose more about their dealings with the U.S. National Security Agency after former NSA contractor Edward Snowden revealed sweeping domestic classified surveillance operations earlier this year.
  • # tJAAZGIWWIErtzMsAuv
    Alphonso
    Posted @ 2014/11/27 5:25
    I'm a housewife http://www.ccnnews8.com/index.php/about-ccn generic hydrochlorothiazide The U.S. and China introduced a new round of sanctions against North Korea at the United Nations that the U.S. said would significantly impede the development of Pyongyang's nuclear and missile programs, in response to its test last month of an atomic bomb.
  • # KFwaqhlPfoG
    Alonso
    Posted @ 2014/11/27 5:26
    Whereabouts are you from? http://www.cthtech.com/index.php/solutions buy provera online Basking in its record of drawing the elite of the elite, Davos survived the economic crises of 2007-9 pretty much intact �as, alas, did the elite of the elite. But it has been a more introspective group that has met in recent years. This year�s motto, for instance, is �dynamic resilience� � a far cry from the thrusting optimism of global capitalism�s heyday. And something similar could be said of one of this year�s major themes: inequality, not just internationally, but inside individual countries. Time was � in the rarefied Alpine air at least � when inequality, like greed, would have been thought good, or at least a necessary spur to prosperity. That was when the so-called Anglo-Saxon economic model was seen as the way of the world.
  • # nyetjdmtptbvg
    GbcEneft
    Posted @ 2018/02/16 8:39
    https://writinghelp.us.com/
    professional college writing services
    https://writinghelp.us.com/ - help thesis writing
    OK’
  • # vahzhslvpntwp
    lqzswobe
    Posted @ 2018/03/27 6:05
    https://writingpaperwritethesis.org/ - persuasive essays
    research papers
    https://homeworkhelpus.org/ - geography homework help
    sample business plan
    https://helpwritingthesisus.org/ - writing essay
    geography homework help
    https://essaypapersus.org/ - research paper writers
    essay helper
    https://writebusinessplanus.org/ - business plans
    OK’
タイトル
名前
Url
コメント